Interview-Angelique Kersten!

Hier kan je interviews vinden met auteurs.
Plaats reactie
Boekenmagazine
Site Admin
Berichten: 24
Lid geworden op: 25-04-2019 11:43

Interview-Angelique Kersten!

Bericht door Boekenmagazine » 06-06-2019 16:46

Afbeelding
Hoi,

Stel jezelf eens voor.
Ik ben Angélique Kersten bouwjaar 68. Mezelf voorstellen is niet mijn ding. Ik word er vaak zo ongemakkelijk van. Dichter Frank de Vos stelde mij ooit eens prachtig voor:
In mondvullende sensuele zinnen is Angélique een waarneemster van intense beleving. Zijdezacht, met lijf en leden legt zij dit in haar mijmeringen neer. Met doorleefde ogen hertaalt zij haar geliefde themata, Eros, en Thanatos, liefde en dood. Zij stormt niet, schopt niet wild om zich heen. Haar pen leest als een zeldzame zachte kus in de hand van een prikkelende vrouw.
Ik ben uitgever en eigenaar van uitgeverij aquaZZ, schrijver, moeder, vrouw, baasje. In 1997 kreeg ik de chronische ziekte MS (multiple sclerose) een aandoening aan het centraal zenuwstelsel.


Hoe is uitgeverij Aquazz ontstaan?
Het is aquaZZ met een kleine a en grote ZZ. In 2009 had ik zelf al een aantal boeken uitgebracht en het plezier tijdens het schrijven van een boek is leuk, spannend, intensief, maar ik ontdekte dat ik het boek opmaken, zodat het naar de drukker kan ,mij ook erg interesseerde. Bovendien wist ik dat fulltime schrijver niets voor mij zou zijn omdat ik liever achter de schermen werk dan dat ik lezingen moet geven of een signeersessie. Dat was even leuk, als hobby, maar meer ook niet.
Ik was bevriend met een uitgever die handgemaakte boeken maakte en hij zou binnen niet al te lange tijd met pensioen gaan. Op een nacht droomde ik dat ik zelf een uitgeverij zou beginnen. Ik stond op, pakte een kladblok en maakte een bedrijfsplan. Omdat ik op dichterssites aquaaangel als nickname had, wilde ik aqua sowieso verwerken in de bedrijfsnaam. Ik maakte er twee ZZ van zodat dat het logo zou worden voor op de rug. Twee weken later schreef ik aquaZZ in bij de Kamer van Koophandel. Het eerste boek dat ik ging uitgeven was een thriller van mijzelf. Later nam ik een aantal auteurs van de gepensioneerde uitgever onder mijn hoede. Een zoektocht naar de juiste drukker was nog een hele klus. De eerste drukker maakte een in mijn afgekeurd boek, dus was ik terug bij af. Inmiddels heb ik twee fijne drukkerijen gevonden die precies aansluiten op mijn wensen. De naam aquaZZ geeft nog wel eens problemen en niet alleen met de schrijfwijze, maar ook met de uitspraak. Soms zegt met aqua-zet-zet aan de telefoon, terwijl het gewoon als ‘akwaz’ mag worden uitgesproken. Misschien had ik daar vooraf beter over moeten nadenken.


Wilde je altijd al auteur worden?
Nee, in ieder geval geen beroeps-auteur. En dat ben ik ook niet. Ik schrijf al van jongs af aan, verhalen, gedichten, dagboeken en had mega veel correspondentievrienden. Al mijn zakgeld ging op aan postzegels, nieuwe pennen en leuk briefpapier. Een dag niets geschreven was een dag niet geleefd. Maar een beroep is het pas wanneer je van de verkopen van je boek je hypotheek en de boodschappen kunt betalen. Uitgever zijn is natuurlijk wel een beroep, hoewel ik daar ook de hypotheek niet van kan betalen hoor, ha ha! Het is meer een uit de hand gelopen hobby!


Hoe ben je ontdekt als auteur?
Ik ben niet ontdekt. Tegenwoordig is het niet zo heel moeilijk om als schrijver je boek op de markt te brengen. Er zijn veel uitgeverijen die je op weg helpen en in Eigen Beheer is ook nog een optie. Omdat ik veel op schrijfsites doorbracht had ik het geluk dat ik gekocht en gelezen werd, maar er gaat veel tijd in zitten. Lezers komen niet zo maar aanwaaien als je geen Saskia Noort, Esther Verhoef of Kluun heet. Je bent niet ineens beroemd.

Hoe ziet een werkdag van een uitgever er uit?'
Naast de uitgeverij werk ik nog parttime als verkoopster in winkel die erotische artikelen verkoopt. Twee dagdelen of avonden per week dus goed te combineren met de uitgeverij. Omdat ik ziek werd in ‘97, werkte ik niet meer fulltime en ook de tijd die ik besteed aan de uitgeverij kan ik zelf indelen naar hoe ik me voel die dag.
Voor tien uur ‘’s morgens kijk ik of er bestellingen zijn en verstuur die boeken of bestel ze bij de drukkerij. Werk de administratie bij en beantwoord de mail. Het ligt er aan of er een boek in de maak is of dat er een manuscript gelezen moet worden of er die dag aan gewerkt wordt. In 2012 bracht aquaZZ 32 titels uit. Dat is toch 2 nieuwe titels per maand. Het ene boek neemt meer tijd in beslag dan het ander. Dat weet ik nooit van tevoren. Het ontwerpen van een cover in samenspraak met de auteur vind ik altijd een heel erg leuk onderdeel in het uitgeefproces. Ik voel me een (boeken)voedvrouw, de geboorte van een boek is soms een hele klus. Uitgeverij aquaZZ is een eenmanszaak maar er zijn ook freelancers die zo nu en dan voor mij werken.

Zijn er punten die je minder leuk vindt in dit werk?
En boek realiseren is leuk, tevreden en dankbare auteurs zijn leuk. Maar een bedrijf heeft ook minder leuke dingen. Zeker wanneer het om een eenmanszaak gaat. Je moet bereikbaar zijn, ook als je drie weken op vakantie bent. Bestellingen gaan ook door wanneer je met je kont in het zand zit op Aruba. Dus: computer bij de hand, in de ochtend de bestellingen bekijken, contacten met Nederland met de drukker die ervoor zorgt dat de boeken verstuurd worden. Ik kan niet zomaar zeggen: ik sluit de tent 3 weken. Dat kan misschien best wel, maar ikzelf vind dat niet kunnen. Ik voel me verantwoordelijk en soms is dat best lastig. Ook in de weekenden wordt er gewerkt. Maar natuurlijk wel op tijdstippen dat het mij uitkomt. Dat is het fijne van eigen bedrijf. Minder leuk vind ik: telefoneren. Ik ben echt een schrijver. Bellen hoort natuurlijk bij zaken doen, maar ik ben meer van de mail. Alles zwart op wit, dan kan ik het inzien en beantwoorden wanneer ik wil. Ik vind bellen zo geforceerd, een ringtone dwingend, zeker als ik een boek aan het opmaken ben komt het soms niet uit. Ik zet dan ook geregeld mijn telefoon op ‘stil’. Ik praat liever live met mensen.


Heb je vaste schrijfrituelen?
Nee, ik want voor schrijven heb ik momenteel geen tijd, geen zin, geen inspiratie.Maar meestal schrijf intuïtief. Zowel proza als poëzie. Wel ontstonden er ideeën in de nacht voor het plot of een personage bijvoorbeeld. Dan werd ik wakker en moest ik even iets opkrabbelen op een papier dat naast mijn bed lag. Een ingeving ben ik namelijk de volgende dag gerust vergeten. Ik ben momenteel al 4 jaar bezig met een manuscript... het idee ligt er. Het begin is getypt.. maar ik kom geen stap verder. De uitgeverij slokt mijn tijd op.

Welke opleiding(en) heb je gevolgd?
Het leven is één grote opleiding. Nog steeds leer ik bij van collega uitgevers, schrijvers, correctors en mensen uit de grafische sector. Ik heb de MAVO gedaan (NL, ENG, FRA, Aardrijkskunde, Economie, Tekenen, Kunstgeschiedenis). Daarna MBO -mode & kleding en dan vooral het ontwerpen vond ik leuk. Ik heb die opleiding niet afgemaakt. Ik wilde werken. Op latere leeftijd heb ik diverse schrijfcursussen gevolgd.

Wie zijn jouw favoriete schrijvers?
Ik lees graag thrillers en heb niet per se een favoriet, maar oa.:
Karen Slaughter
Mo Hayder
John Grisham
David Baldacci
Elizabeth George
Patricia Cornwell
Henning Mankell

Maar ik lees ook graag romans, van bijvoorbeeld: Jan Siebelink, A.F.Th. van der Heijen, Khaled Hosseini.

Waar haal je inspiratie vandaan voor Aquazz?
De auteurs die hun manuscript bij mij aanbieden zijn mijn inspiratie. Hun werk bepaalt hoe mijn voortgang van zaken er uit zal zien.

Wat kunnen wij van jou leren?
Volg je droom en maak waar! Ook al heb je een ziekte, geen financiële middelen; dromen zijn er om waargemaakt te worden. Stap voor stap, dat is het beste. Wil en eis niet teveel, wees blij met wat komt...

Richt je je specifiek op een doelgroep?
Nee, aquaZZ verkoopt titels in diverse genres, met auteurs in diverse leeftijdscategorieën. Natuurlijk heb ik wel zo mijn voorkeur, maar sta open voor vele uitdagingen.

Wat zijn je hobby’s?
Boeken maken, boeken lezen, boeken verkopen, schrijven, dvd kijken, koken.


Wat doet je over 10 jaar?
Dan ben ik 55 jaar... Jeetje.. Ik vind 55 al best heel oud ha ha. Bovendien, ik was 28 toen ik MS kreeg en tijdelijk in een rolstoel zat. Dan vergaat je het vooruit willen kijken vanzelf. Carpe diem, Pluk de dag, want morgen bestaat nog niet!
Maar als ik dan toch iets moet noemen wat ik over tien jaar doe. Ik hoop dat uitgeverij aquaZZ nog bestaat zoals het nu leeft; als een kleine, oprechte uitgeverij. Dat ik auteurs op weg kan helpen hun droom waar te maken en dat zij misschien zullen worden ontdekt door het grote publiek. Ik hoop dat het e-book het papierenboek nog niet heeft verdreven tegen die tijd. Ik ben echt een voorstander van het fysieke boek. Zoveel mooier om het in handen te hebben als je het uitbrengt. Jouw eigen boek, voelen, ruiken aan het papier, bladeren. Verder hoop ik nog steeds mobiel te zijn en dat mijn kinderen en familie natuurlijk gelukkig en gezond zijn.

Heb je een relatie(kinderen)?
Ik heb twee kinderen uit mijn eerste huwelijk. Mijn dochter (19) woont al een jaar op zichzelf. Ze ging samenwonen, in een andere stad... Dat was even wennen, maar als zij gelukkig is, dan ben ik dat ook. Mijn zoon (17) woont om de week bij ons. Mijn huidige man ken ik nu bijna 10 jaar.

Heb je tips voor aankomende schrijvers?
Schrijf je manuscript. Maar laat het vooral ook lezen aan proeflezers. Laat ze tips geven over de verhaallijn, de schrijfstijl, het plot of bijvoorbeeld over de opbouw van je gedicht. Je leert hiervan en kunt dan gaan schrappen en herschrijven. Een manuscript is eigenlijk nooit klaar, er kan altijd wel iets veranderd of verbeterd worden. Eens moet je er ook een streep onder kunnen zetten, dan is het goed en kun je het loslaten. Zie kritiek ook niet als afbreuk, maar als een les. Het kan er alleen maar beter van worden. Denk ook niet dat als je boek er eenmaal is dat je klaar bent. Je wilt gelezen worden dus zal er gepromoot moeten worden. Niet iets waar een auteur soms op zit te wachten. Die heeft het hoofd vaak al weer bij een nieuw manuscript zitten.

Wat vind je van Boekenmagazine?
Momenteel ben ik erg druk met van alles dat ik niet steeds kan kijken wat er in het magazine gebeurt. Boeken volg ik op de Social Media en ze is erg druk met het magazine. Dat bewonder ik in haar. Ze maakt haar droom zo veel mogelijk waar. Dat zouden meer mensen moeten doen!


info:
www.aquazz.com
www.angélique-kersten.com
(foto Angélique: www.pamsfotografie.nl)
Laatst gewijzigd door Boekenmagazine op 10-11-2019 11:43, 7 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie